کامیار دانشگر مالک این خودرو در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این جیپ، قدیمی ترین خودرویی در ایران است که حرکت میکند، اظهار کرد: هرچند در حال حاضر در موزه های تهران خودروهایی را هم داریم که مربوط به دوره مظفرالدین شاه هستند، اما در حال حرکت نیستند و در موزه قرار گرفته اند.
وی تصریح کرد: مدل این خودرو مربوط به سال 1942 میلادی است و خودرویی نظامی متعلق به جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا بوده و کاربردهای نظامی و مخابراتی و خدماتی داشته است.
دانشگر این خودرو را تنها نمونه با پلاک ملی از این مدل خودرو در ایران دانست و گفت: تعدادی از این خودروها پیش از انقلاب برای ارتش وارد ایران شدند که به همراه آنها تعداد زیادی هم قطعات یدکی آنها وارد شد، برای همین سال گذشته توانستم بخشی از قطعاتش را در بازار پیدا کنم و بخشی را هم از خارج از کشور وارد کردم تا آن را بازسازی کنم.
رئیس کمیته خودروهای کلاسیک هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اضافه کرد: جمعا سال گذشته با حدود 400 میلیون تومان توانستم این خودرو را مطابق با فابریک کارخانه و با ادوات جنگی و خدماتی همان زمان کاملا بازسازی کنم و حالا هم در زمانی که هوا خوب باشد در خیابان با آن تردد میکنم، اما در روزهای بارانی آن را در پارکینگ نگه میدارم.
مالک قدیمی ترین خودرو کرمانشاه درخصوص مشکلات نگهداری چنین خودروهایی هم گفت: متاسفانه پیدا کردن قطعات خودرو های کلاسیک در حال حاضر به سختی انجام میشود و از طرف دیگر به این دلیل که میگویند میزان آلایندگی آنها بالاست هم به آنها کارت سوخت تعلق نمیگیرد، درحالیکه این خودروها از بسیاری از خودروهای جدید آلایندگی کمتری دارند و این را میتوان با آزمایش راستی آزمایی کرد.
وی به مشکل تردد خودروهای کلاسیک در استان هم اشاره کرد و گفت: البته برای این خودرو پلاک ملی گرفته ام، اما اکثر خودروهای کلاسیک در استان چون پلاک قدیمی دارند، برای تردد خصوصا زمان برپایی نمایشگاه ها مشکل دارند.
رئیس کمیته خودروهای کلاسیک استان در ادامه از وجود بیش از 90 خودرو کلاسیک در استان خبر داد و افزود: تاکنون این تعداد خودرو کلاسیک را شناسایی کرده ایم که هر ساله در نمایشگاه هایی که برپا میکنیم، تعدادی از آنها حضور پیدا میکنند.
وی ادامه داد: معمولا خودروهایی که حداقل 30 سال از ساخت آنها گذشته باشد و خط تولید آنها متوقف شده را جزو خودروهای کلاسیک میدانیم.
انتهای پیام