تماشاگر و فرهنگ هواداری که هیجان، زیبایی و استرس را به ورزش هدیه میدهد و جزء جدایی ناپذیر و حیاتی ورزشگاه ها است چرا در استان کرمانشاه جایگاهی ندارد؟
کوثر همتی، خوربران؛در عصر حاضر، باشگاه های مختلف دنیا برای ایجاد، بسط و گسترش فرهنگ هواداری در بین تماشاگران، برای مسابقات خود هزینه های قابل توجهی را صرف میکنند. تا پیش از دهه ۹۰، تماشاگران انگلیسی یک بحران جهانی بودند؛ فرقی نمیکرد یک تیم انگلیسی کجای اروپا بازی داشته باشد؛ حضور آنها در دسته های چند صد نفری باعث رعب و وحشت در هر شهری میشد که محل برگزاری مسابقه بود. اولتراهایی که هیچکس توان کنترل شان را نداشت و اسم شان را «بیماری انگلیسی» گذاشته بودند و پلیس انگلستان هواداران باشگاهی این کشور را بر اساس پر خطر بودن رتبه بندی کرده بود؛ جایگاه اول به هواداران لیورپول میرسید. هواداران وستهام، چلسی و تاتنهام هم مربع وحشت بیماری انگلیسی را کامل میکردند.
در میان هواداران تیم های اروپایی قطعا کسی به پای طرفداران گالاتاسرای (ultrAslan) نمیرسد! چرا که در حال حاضر متعصبترین طرفداران فوتبال، هواداران تیم گالاتاسرای ترکیهاند. در سال ۲۰۰۱ گروههای کوچک هوادار تصمیم گرفتند که در حمایت از یکی از بهترین تیمهای باشگاهی فوتبال ترکیه گرد هم بیایند و با نقش میانجی و کاتالیست به موفقیت تیم کمک کنند. التراصلان تاسیس شد و شهرت زیادی را برای خود رقم زد.
در کشور خود ما نیز علاوه بر دو تیم پایتخت، طرفداران تراکتور، صنعت نفت آبادان، ملوان بندر انزلی و سپاهان دارای سبک و فرهنگ خاص خود در هواداری مسابقات فوتبال هستند.
اما در استان ما شرایط کاملا متفاوت است، آنچه که باعث نگارش این متن شد، حضور تیم های باشگاه های رده های پایه و بانوان در استان و تشویق بی امان تعداد اندک هواداران این تیم ها در ورزشگاه های استان بود، به نحوی که در برخی از این دیدار ها چند ده نفر هوادار تیم مهمان چنان هیجانی در ورزشگاه به راه انداخته بودند که باعث ایجاد هیجان، شور و نشاط در تیم بوده و در برد آن نیز تاثیرگذار بوده است.
به راستی چه چیزی باعث میشود چند نفر از انزلی، تبریز، همدان و سایر استان های دور و نزدیک عازم کرمانشاه شوند و با شور هیجان تیم خود را که فرزندان آنها در آن بازی میکند با شور و حرارت تشویق کنند و تیم های کرمانشاه از تشویق هم شهری های خود محروم باشند؟! در استان ما حتی در تیم لیگ یکی بعثت کرمانشاه نیز که در ورزشگاه چهار هزار نفری آزادی کرمانشاه بازی میکند، در خوش بینانه ترین حالت ممکن، شاهد تشویق کمتر از 500 نفر از هواداران خود است، همان عده معدودی که روبروی جایگاه مینشینند و تیم خود را تشویق میکنند ! چه چیزی باعث شده که سایر حاضرین در ورزشگاه برای بازی های بعثت و سایر تیم های استان تنها نظاره گر بازی ها باشند؟
فرهنگ هواداری، برند سازی، ایجاد و ترغیب تماشاگران به تشویق، موضوعی بسیار مهم است که مسئولین باشگاه های استان باید برای آن وقت و هزینه صرف کنند و برنامه ریزی داشته باشند، تشویق ورزشکاران بخصوص در سنین پایه در افزایش توان، انگیزه و انرژی بازیکنان نقش بسیار بالایی دارد و این موضوع بارها در طول مسابقات مختلف ورزشی به اثبات رسیده است.
فرهنگ هواداری نیازمند برنامه ریزی برای مسائل مختلفی از جمله : لباس متحدالشکل، تعریف پوستر، پرچم و پلاکارد برای هوادران، تعریف و گسترش شعارهایی با مضمون و موزون برای هوادران، تعریف مسئول و هماهنگ کننده برای آنها و در نهایت ایجاد خدمات رفاهی در خور آنها است، شاید این نکات از اصلی ترین نکاتی است که باید برای هواداران فوتبال مدنظر قرار بگیرد .
همین هواداران با فرهنگ هستند که زمینه رشد و ارتقای باشگاه را فراهم میکنند، همین هوادران هستند که برند تیم را میسازند و همین هوادران هستند که در نهایت مالکان اصلی باشگاه های خود نامیده میشوند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
خوربران به عنوان رسانه تخصصی ورزشی از سال 1397 فعالیت خود را شروع کرده است، این رسانه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمام تمرکز خود بر پوشش ورزش به صورت تخصصی از پایین ترین رده تا بالاترین رده قرار داده است.
مدیرمسئول رسانه خوربران: کمیل نظری
شماره تماس:09187540854