رسول صفري
روابط عمومي يکي از ارکان مهم هر مجموعه است. در چارتهاي سازماني منصوب مستقيم مديرمجموعه و وظيفه ذاتي آن اطلاعرساني و آگاهسازي درونسازماني و برونسازماني است.
روابطعمومي با ارتباط با رسانهها و ايجاد درگاههاي خبري اقدامات انجام شده و توانمنديهاي مجموعه خود را منعکس ميکند و با جمعآوري ديدگاهها(مثبت و منفي) جايگاه سازمان مطبوع خود را در بين مردم و منتقدان مشخص کرده و با انتقال اين بازتابها به مدير ميتواند در سياستهاي سازماني نقش ايفا کند و حتي باعث تغيير در سياستها و اهداف شود.
روابطعمومي در جوامع پيشروتر نقش و جايگاه مهمي دارد. ولي در کشور ما اين جايگاه زياد مهم انگاشته نميشود و ورزش هم از اين قاعده مستثنا نيست. هم در کلان آن و هم در سطح هياتها و باشگاهها اين شيوه در جريان است. کرمانشاه هم کموبيش وضعيتاش به همين شيوه است. برخي از هياتها اصولا پستي به نام روابطعمومي ندارند و برخي هم دبير هيات اين کار را انجام ميدهد و در چندين هيات هم يک فرد، مسووليت اين کار را بر عهده دارد! اگر سري به فضاي مجازي بزنيد جز تعداد انگشتشماري از هياتهاي فعال در کرمانشاه بقيه هياتها اکانتي در فضاي مجازي ندارند.
در چندين مصاحبه که اين قلم در راديو کرمانشاه در برنامهاي با هدف تحليل عملکرد هياتهاي کرمانشاهي گفته شد که يکي از چالشهاي مهم پيشروي اين تشکلهاي ورزشي عدمارتباط مناسب با رسانهها و نداشتن درگاههاي خبررساني است و اين ضعف باعث ناشناخته ماندن فعاليتها توانمنديهاي هياتها و ورزشکاران شاغل در آن رشته ميشود و همين عدم شناخت، جذب اسپانسرها را سخت و سختتر ميکند.
کسي که قرار است پولي را در جايي خرج کند که برگشت سرمايهاي در آن وجود ندارد با چه انگيزهاي قرار است اين اقدام را انجام دهد؟ اين نکته مهمي است که حتما بايد مسوولان هياتها بر آن دقت نظر بيشتري داشته باشند.
البته هميشه به اين شکل نيست. برخي از روساي هياتها قصد دارند که ارتباط دوسويهاي را با رسانه ايجاد کنند ولي مثل اينکه راه را و يا مشاوران خود را درست انتخاب نميکنند مثلا در برخي موارد کار بهجايي رسيده که يک خبرنگار براي نشست خبري يک هيات، خودش و بنا به سليقه و البته منفعت چهار يا پنج نفر، دست به گزينش خبرنگاران در نشستهاي خبري ميزند! و با اين شيوه بارها و بارها اين چرخه را ادامه داده است.
رييس هيات هم به خيال خودش نشست خبري با حضور تمام سلايق و جريانهاي موافق و مخالف برگزار کرده است! و بندگان خدا براي اين نشستها هم مبالغي را پرداخت ميکنند.
اين شيوه از انحصار در اخبار و متاسفانه محدودکردن حلقه خبرنگاران نه اينکه باعث خير در ورزش (البته بهجز خير شخصي براي آن جمع محدود) نميشود بلکه خبرنگاران بيرون مانده از اين جمع هم تمايلي به پوشش اخبار آن هياتهاي ورزشي نداشته و اين شيوه چالشي بر چالشهاي بيشمار ورزش پيش آورده است. البته در بحث روابط عمومي هياتها کار به اينجا ختم نميشود و حضور يک شخص در چندين هيات با عنوان روابطعمومي حتما ضعف در عملکرد خبري آن هياتها را به دنبال خواهد داشت. هرچند آن فرد توانمند هم باشد ولي ضربالمثلي هست که ميگويد: با يک دست نميتوان چند هنداونه را برداشت! به هر روي جايگاه روابطعمومي در هياتهاي ورزشي آنچنان که بايد و شايد مهم انگاشته نشده است و اين چالش فراروي هياتهاست که متاسفانه استقلال خبري را از آنها سلب کرده است. و اين فضاي مديريت نشده باعث جولان برخي سودجو شده است! اما اين قلم قصد ندارد اين موضوع را بيشتر از اين باز کند و اگر روزي نياز باشد حتما به اين موضوع ورودي پررنگتر خواهد کرد. خوب است هياتهاي ورزشي جايگاه روابط عمومي را در چارت سازماني خود محترم شمرده و از وجود افراد متخصص در اين پست استفاده کنند که قطعا باعث تغييرات خوب در فعاليتهاي هيات و جلوهگرشدن زحمات آنها ميشود و ارتباطي دوسويه با مخاطبان خود اعم از مخالف و موافق ايجاد ميکند. هم انتقادها را بيواسطه خواهند شنيد و هم دايرهي همکاريها و جذب اسپانسر شکلي جديتر به خود ميگيرد. در دنيايي که اخبار به لحظه درحال مخابره شدن است نبودن جايگاهي مهم مانند روابط عموميها در بطن ورزش توجيهي نخواهد داشت.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
خوربران به عنوان رسانه تخصصی ورزشی از سال 1397 فعالیت خود را شروع کرده است، این رسانه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمام تمرکز خود بر پوشش ورزش به صورت تخصصی از پایین ترین رده تا بالاترین رده قرار داده است.
مدیرمسئول رسانه خوربران: کمیل نظری
شماره تماس:09187540854