menusearch
khorbaran.ir

مربياني‌که‌به‌دنبال‌دانش‌نمي‌روند

جستجو
شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۶:۳۶
۱۳۹۹/۸/۲۴ شنبه
(0)
(0)
مربياني‌که‌به‌دنبال‌دانش‌نمي‌روند
مربياني‌که‌به‌دنبال‌دانش‌نمي‌روند

پوريا منصوري / نقدحال

عليرضا دبير قهرمانسابق و رييس فعلي فدراسيون کشتي در خلال سفرهاي استاني خود در هفته گذشته به زنجان سفر کرده بود و در صحبتهاي خود دلايل افت کشتي را برشمرد و در نکتهاي بسيار مهم ابراز داشت که در آموزش مربي مشکل داريم! همانطور که بارها و بارها اشاره شده است نهتنها در کشتي بلکه در تمام رشتهها، ورزش کشور و صد البته استان کرمانشاه هم دچار افت شده است و بدون شک به روز نشدن دانش مربيان يکي از دلايل عمده اين اتفاق است.
در شماره گذشته اشاره کرديم که هياتهاي ورزشي در بحث ارائه گزارش عملکردي خود به برگزاري کلاسهاي آموزشي اشاره ميکنند در حالي که نتيجه و راندمان برگزاري اين کلاسها بايد ارتقا دانش مربيان باشد که اين امر رخ نميدهد. در استان کرمانشاه عدم بهروزشدن دانش مربيان روز بهروز ضربات بيشتري را به بدنه ورزش اين استان که از قطبهاي ورزش کشور است وارد ميکند و نتايج مخرب اين اتفاق در سالهاي آينده نمود بيشتري پيدا خواهد کرد.
امروزه ورزش علاوه بر اينکه به يک صنعت تبديل شده است، براي رشد و ارتقا در اين حوزه، به دنبالکردن دانش روز و مطالعه فروان نياز هست. بهعنوان مثال علم بدنسازي که در تمام رشتههاي ورزشي از اهميت فراواني برخوردار است، هر روز در جهان با مباحث، فرضيه و واقعيتهاي جديدي روبرو ميشود و روشهاي نوين بدنسازي هر چند وقت يکبار اثبات ميشوند تا روشهاي اشتباه قبلي را منسوخ کنند و موجب افزايش و بهبود عملکرد يک ورزشکار شوند و اين در حاليست که در ميان افسوس فراوان بايد اشاره کرد که در استان ما چه بسيارند مربياني که همچنان با متدهايي که چهل سال پيش از آن استفاده ميشد، به ورزشکاران خود نرمش ميدهند و از روشهاي نوين آموزشي بياطلاع هستند و برخيها هم روشهاي جديد با تمسخر خطاب ميکنند و چون روشهاي قديمي موجب موفقيت پيشکسوتي در زمان خود شده است، همچنان راه موفقيت را در همان متدهاي منسوخ شده ميدانند.
اين اتفاق چند علت بسيار مهم دارد؛ يکي از اين علل عدم وجود ارزشيابي واقعي پس از کلاسهاي دانشافزايي است که توسط هياتها انجام ميشود، مطلبي که بهشدت روي آن تاکيد داريم و بسياري از کلاسهاي برگزار شده را صرفا جهت پر کردن آمار و ارائه گزارش کار ميدانيم. از طرفي ديگر اگر ميزان رتبههاي مربيگري همانند داوري بروي دامنه فعاليت مربيان تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد و در برگزاري آزمونهاي پاياني کلاسهاي آموزشي هم سختگيريهاي لازم اعمال شود، قطعا کارآمدي کلاسهاي دانشافزايي هم بيش از پيش خواهد شد. مسئله ديگر عدم وجود تفکر حرفهاي و غرور در ميان برخي از مربيان است که موجب مقاومت در مقابل يادگيري بيشتر ميشود و اين احساس به آنها دست ميدهد که دانش و تجربه آنها به اندازهاي است که نسبت به افزايش سطح دانش فني خود بينياز هستند.
قوانين در ورزش روز به روز در حال تغيير هستند و بايد براي ماندن در ورزش بايد خود را با علم روز مطابقت داد. مربيان نقش بزرگي در ايجاد تفکر حرفهاي در ذهن ورزشکار دارند و اگر تفکر حرفهاي در ذهن مربي وجود نداشته باشد هيچگاه به ورزشکار هم منتقل نميشود. بهعنوان مثال تهييج، انگيزهدادن و انتقال فکر و احساس به ورزشکار توسط مربي در زمان انجام مبارزه، بسيار مهم و تاثيرگذار در عملکرد ورزشکار است.
مربياني که داراي قدرت انتقال فکر و احساسات هستند، احساس شادماني، نااميدي، بيقراري، خشم رادر ورزشکاران درک ميکنند و ميدانند در چه زمانهايي و چگونه موجب بازگشت ورزشکار به مبارزه و جبران اشتباهات شوند و از شکست آنها جلوگيري کنند. در همين هفتههاي اخير، در يکي از مسابقات کشوري مربي کرمانشاه در مبارزههاي شاگردانش کاملا ساکت و بدون هيچ عکسالعملي نظارهگر مبارزه شاگردانش بود.
پر واضح است چنين مربياني نميتوانند باعث پيشرفت شوند و قطعا اگر غرور آنها مانع شرکتشان در کلاسهاي دانشافزايي نميشد، چنين کمبودهايي مشاهده نميشد. در هرصورت بهروز بودن و ارتقاي دانش يک مربي لازمه ورزش امروز است و اميدواريم زمينه اين افزايش علم براي مربيان استان کرمانشاه فراوان شود و خود مربيان هم بهدنبال همگام شدن با دانش روز باشند تا ورزش کرمانشاه بيش از پيش بدرخشد.

هدر سایت
آخرین اخبار